In fiecare an, la 23
aprilie, il praznuim pe Sfantul
Mare Mucenic Gheorghe, purtatorul de biruinta. Sfantul
Gheorghe s-a nascut in Capadocia, din parinti crestini. A urmat
cariera militara si a ajuns comandant in armata imparatului
Diocletian.
In anul 303, imparatul a
dat un decret prin care toti crestinii erau obligati sa se lepede de
credinta in Hristos si sa se inchine zeilor. Sfantul Gheorghe, pentru
ca nu a vrut sa jertfeasca zeilor, a fost condamnat la moarte prin
decapitare in anul 303, in ziua de 23 aprilie.
Mentionam ca Biserica
crestina serbeaza ziua mortii sfintilor ca ziua lor de nastere.
Numai Fecioara Maria si Sfantul
Ioan Botezatorul fac exceptie de la aceasta regula.
Sfantul
Gheorghe in iconografie.
Iconografia pastreaza
imaginea Sfantului Gheorghe calare pe un cal, strapungand cu sulita
un balaur. Este vorba despre o legenda pioasa, in care Sfantul
Gheorghe salveaza cetatea Silena, din provincia Libiei, terorizata de
un balaur. Aceasta imagine a sfantului a ramas in amintirea oamenilor
ca model de curaj in lupta cu diavolul. Mai este reprezentat intr-o
mantie rosie, culoare traditionala pentru un martir, dar si ca
razboinic pedestru sau ca tribun militar in vesminte patriciene, cu o
diadema metalica pe cap, cu o platosa sub mantie, tinand o cruce
in mana dreapta si o sabie in mana stanga...
In 1222, regele Angliei,
Richard Inima de Leu, l-a ales pe Sfantul Gheorghe patronul spiritual
al Casei
Regale si al intregii tari. Regele Edward al III-lea a infiintat
"Ordinul St. George", iar Crucea Sfantului Gheorghe a
devenit, mai tarziu, steagul Angliei, "Union Jack". Marele
Mucenic Gheorghe este considerat si ocrotitorul Georgiei,
Armeniei, Maltei, Lituaniei, Serbiei.
In traditia
populara Sfantul Gheorghe este cunoscut sub numele de San-George.
Este considerat a fi un zeu al vegetatiei, protector al naturii
inverzite, al vitelor si al oilor.
In spiritualitatea
populara, intre San-George si Samedru (Sfantul
Dumitru) exista o intelegere cosmica. Se spune ca atunci cand
broastele canta pentru prima oara, San-George ia cheile de la Samedru
pentru a deschide drumul naturii spre viata.
In dimineata zilei de
San-George, capul familiei, intotdeauna un barbat, aseza la stalpii
portilor si ai caselor, la ferestrele si usile caselor si
grajdurilor, in gradini si pe mormintele din cimitire ramuri verzi.
Astfel, se credea ca oamenii, vitele si semanaturile erau protejate
de fortele malefice.
Ramurile verzi erau
pastrate peste an pentru a fi folosite drept leacuri impotriva
bolilor. Ele erau puse si in hrana animalelor, in credinta ca acestea
vor fi protejate de puterea duhurilor rele.
In ajunul zilei de
San-George, fetele de maritat credeau ca isi pot vedea ursitul daca
priveau, in aceasta noapte, intr-o cofa plina cu apa.
Exista si obiceiul ca in
dimineata zilei de 23 aprilie, fetele sa puna in mijlocul drumului
brazde verzi, impodobite cu coronite, pentru a observa care fecior va
calca peste ele. Daca flacaii ce le erau dragi nu calcau pe coronite,
fetele credeau ca in acel an se vor casatori. Brazdele si coronitele
erau pastrate peste an, pentru a se face cu ele farmece de dragoste
sau pentru a fi folosite ca remediu in ameliorarea diferitelor boli.
Tot in dimineata zilei de
23 aprilie, fetele mergeau pe furis in padure pentru a culege
matraguna si navalnic. Aceste plante erau puse in pod sau sub
streasina, in credinta ca ele le vor aduce petitori bogati.
Flacaii cautau in dimineata
zilei de 23 aprilie, iarba fiarelor, planta miraculoasa ce putea sa
sfarame lacatele. In ajunul sarbatorii, tinerii mergeau intr-o
dumbrava cu o cofa cu apa neinceputa. Vasul era ascuns intr-un loc
doar de el stiut. La rasaritul soarelui fiecare privea in cofa cu
apa. Daca in vas se afla un fir de iarba, credeau ca se vor casatori
cu fata iubita. Dimpotriva, daca in apa se afla o floare uscata, era
semn ca tanarul nu se va insura in acel an, iar daca gaseau pamant,
se credea ca feciorul va muri in curand.
Femeile casatorite mergeau
in padure si culegeau plante doar de ele stiute (mulgatoare, untul
vacii), pe care le adaugau in hrana animalelor, in credinta ca vacile
vor da mult lapte si de buna calitate.
Nimeni nu avea voie sa
doarma in aceasta zi deoarece se credea ca acel care incalca
interdictia, avea sa fie somnoros intregul an.
Urzicatul era un alt obicei
practicat de San-George. Exista convingerea ca prin urzicat ei
vor fi mai ageri, mai harnici si mai sanatosi de-a lungul intregii
veri care urma sa inceapa.
Dintre toate obiceiurile
enumerate, in comunitatile satesti contemporane se mai pastreaza doar
obiceiul impodobirii stalpilor de la poarta cu ramuri verzi.
Circa 900.000 de romani poarta numele sfantului.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu