Sfantul Mare Mucenic Dimitrie
este cinstit pe data de 26 octombrie. A trait in timpul imparatilor
Diocletian (284-305) si Maximian (286-305). Din viata sa, inscrisa in
Sinaxare, aflam ca a fost fiul prefectului din Tesalonic. Dupa moartea
tatalui sau, a fost numit guvernator al Tesalonicului. Tinand seama de
faptul ca Dimitrie nu a ascuns ca este crestin, a fost intemnitat. In
vremea aceea, crestinii erau trimisi sa lupte cu gladiatorii. In aceste
lupte, crestinii erau victime sigure. Potrivit traditiei, Nestor - un
tanar crestin, cere binecuvantarea de la Sfantul Dimitrie sa-l omoare pe
Lie, gladiatorul favorit al imparatului, pentru a pune capat luptelor
sangeroase. Dimitrie il va insemna cu semnul sfintei cruci
pe frunte si ii va spune: "Du-te si pe Lie il vei birui, iar pe Hristos
Il vei marturisi". Prin rugaciunele Sfantului Dimitrie, Nestor reuseste
sa-l strapunga cu lancea pe Lie. La finalul acestei lupte, imparatul
Maximian porunceste ca lui Nestor sa i se taie capul, iar Dimitrie sa
fie strapuns cu sulitele. Din trupul lui Dimitrie, nu a curs sange, ci
mir tamaduitor de boli.
Sfantul Dimitrie
a fost martirizat la Sirmium (Sremska Mitrovita, in Serbia), iar
moastele sale au fost aduse in Tesalonic, pe 26 octombrie 413. Biserica actuala
in care se afla moastele Sfantului Mucenic Dimitrie a fost construita
la putin timp de la incendiul bisericii ridicate de guvernatorul
Leontie, din anii 626-634. A fost transformata in moschee in anul 1493
si redata cultului crestin in 1912.
Cand vine vorba de Sfantul Dimitrie,
grecii afirma ca trebuie sa vorbim de doi sfinti distincti: Sfantul
Dimitrie de la Tesalonic, fiul guvernatorului, cinstit pe 26 octombrie
si Sfantul Dimitrie de la Sirmium, diacon care si-a dat viata pentru Hristos si este pomenit pe 9 aprilie. Nu
stim daca aceasta ipoteza a grecilor este adevarata. Nu avem un raspuns
final din partea cercetatorilor pentru aceasta problema...
Sfantul Mare Mucenic Dimitrie - ocrotitorul orasului Tesalonic
Sfantul Mare Mucenic Dimitrie este ocrotitorul orasului Tesalonic. Comunitatea crestina de aici a fost infiintata de Sfantul Apostol Pavel, in timpul celei de-a doua calatorii misionare. In ziua de 26 octombrie, in Tesalonic se organizeaza pelerinaje si procesiuni la sfintele sale moaste. Punctul culminant al sarbatorii il constituie deschiderea raclei in care sunt pastrate cinstitele moaste ale Sfantului Dimitrie. Racla este asezata in partea stanga a naosului, intr-un mic paraclis din marmura si impodobit cu fresce din viata sfantului. Episcopul care participa la aceasta sarbatoare, se roaga inaintea raclei, apoi sfinteste untdelemnul pe care il toarna peste mirul izvorat din sfintele sale moaste. Acest ulei sfintit unit cu mirul izvorat in chip minunat este daruit credinciosilor spre dobandirea sanatatii sufletesti si trupesti.
Sfantul Mare Mucenic Dimitrie in iconografie
In primele reprezentari, Sfantul Mucenic Dimitrie
nu apare ca fiind militar, ci intr-un costum civil care apartinea
clasei senatoriale. Amintim ca in anul 2000, David Woods a lansat o
ipoteza legata de cultul Sfantului Dimitrie, in care sustine ca acest
cult s-a dezvoltat prin mutarea moastelor mucenicilor militari
Chelidonius si Emeterius, din Spania la Tesalonic. Guvernatorul Leontie
va primi vindecare in urma sarutarii acestor moaste, in anul 413. Dorind
sa afle cui apartin moastele, David Woods precizeaza ca s-a interpretat
gresit inscriptia de la locul moastelor. S-a citit Demeterius in loc de
Emeterius. Aceasta ipoteza, ar putea fi un raspuns la reprezentarea
iconografica a Sfantului Dimitrie in chip de militar.
Pe o gravura in fildes din secolul al X-lea intalnita in Constantinopol, Sfantul Dimitrie este reprezentat ca soldat de infanterie. Insa, o icoana din secolul al XI-lea din Sinai il arata ca fiind civil.
Pe o gravura in fildes din secolul al X-lea intalnita in Constantinopol, Sfantul Dimitrie este reprezentat ca soldat de infanterie. Insa, o icoana din secolul al XI-lea din Sinai il arata ca fiind civil.
O alta icoana din Sinai, datand din
perioada cruciadelor, pictata in a doua jumatate a secolului al
XII-lea, il infatiseaza pe Sfantul Dimitrie alaturi de Sfantul Gheorghe.
Cei doi sunt reprezentati calare, Sfantul Dimitrie pe un cal negru,
iar Sfantul Gheorghe pe un cal alb. In timp ce Sfantul Gheorghe este
reprezentat impungand cu sulita un balaur, Sfantul Dimitrie este
infatisat invingandu-l pe gladiatorul Lie. Avand in vedere ca Sfantul
Dimitrie l-a invins pe Lie prin rugaciune, nu direct in lupta, aceasta
reprezentare face trimitere la razboiul nevazut. In icoanele recente,
mai ales din Grecia, in spatele Sfantului Dimitrie apare in fundal,
Turnul Alb din Salonic.
Originea numelui Dimitrie
Originea numelui Dimitrie e greceasca si
aminteste de vechea zeita Demeter. Crestinismul a impus numele masculin
Demetrios, explicat uneori ca simplificare a lui demometer, "maica
poporului” (demos = popor; meter = mama), pronuntat in neogreaca
dimomitir. La noi, pe langa numele barbatesti Dumitru, Dimitrie (cu
prescurtari ca Mitrea, Mitru, Mitu, Dima si diminutive ca Mitrus,
Mitrut, Mitrel, Mitrica, Mitus, Mitel, Mitica, iar uneori Mitty, sub
influenta occidentala), exista si numele femeiesc Dumitra (de unde Mita
si alte forme diminutivate).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu