23 martie, 2010

De ce se scumpeşte benzina



Petrom şi Rompetrol, principalele companii de pe piaţa autohtonă, susţin că de vină pentru scumpirea benzinei sunt devalorizarea leului în raport cu dolarul american şi creşterea taxelor în domeniu. La acestea se adaugă cotaţiile internaţionale ale petrolului. Patronatele prevăd scumpiri în lanţ ale celorlalte produse. Oamenii de afaceri cer guvernului să intervină. Principalii distribuitori de carburanţi de pe piaţa românească au majorat preţurile spre sfârşitul săptămânii trecute, astfel încât la unele sortimente litrul de benzină a ajuns la 5 lei. Astfel, preţul de referinţă la benzinăriile Petrom a crescut pe 18 martie cu şase bani faţă de săptămâna anterioară. Un litru de benzină Premium fără plumb se vindea cu 4,26 lei, în timp ce sortimentul OMV Carrera 100 ajunsese la preţul psihologic de 5,03 lei/litru. Motorina se încadra şi ea între 4,19 lei/litru - pentru sortimentele Top Euro Disele 5 / Top Nordic Diesel şi 4,52 lei/litru - pentru sortimentele OMV Alpin Diesel. Reprezentanţii Petrom au argumentat scumpirile prin deprecierea leului în raport cu dolarul şi euro, dar şi prin creşterea taxelor aplicate la carburanţi. „Preţurile Petrom au o evoluţie dinamică, bazată pe cotaţiile internaţionale ale carburanţilor, precum şi pe competiţia de pe piaţă. În plus, preţurile sunt influenţate şi de politica fiscală şi evoluţia ratei de schimb RON/USD“, spun reprezentanţii Petrom. Potrivit acestora, preţurile curente ale carburanţilor, exprimate în dolari, sunt cu mult mai mici decât cele înregistrate în perioada de vârf din vara lui 2008, când barilul de petrol a atins niveluri record. „Preţul motorinei este cu 31% mai mic, exprimat în dolari, iar preţul benzinei este cu 21% mai scăzut, exprimat în dolari. Preţurile curente ale carburanţilor, exprimate în lei, sunt asemănătoare cu cele din prima parte a lunii iulie 2008, când a fost înregistrat cel mai înalt nivel al cotaţiilor pentru produsele petroliere. Această situaţie este cauzată de următorii factori: deprecierea leului în raport cu dolarul şi euro - raportul leu/dolar s-a depreciat cu 32%; creşterea taxelor - taxele exprimate în lei au crescut cu 13% pentru motorină şi 20% pentru benzină“, mai susţin reprezentanţii Petrom. Compania mai spune că preţurile sale continuă să fie printre cele mai mici din România şi că preţul mediu aplicat de distribuitorii din ţara noastră este printre cele mai mici din Europa.

Justificările Rompetrol

Compania Rompetrol a scumpit şi ea preţurile. Astfel, preţul de referinţă pentru un litru de Efix benzină 95 a ajuns la 4,45 lei, unul de Alto 101 - la 5,06 lei. Motorina a crescut şi ea la 4,54 lei/litru - pentru sortimentul Efix Diesel şi 4,54 lei/litru - pentru sortimentul Diesel Alto. Şi Rompetrol motivează creşterea preţurilor prin alinierea la evoluţia pieţelor externe. „Având în vedere că Grupul Rompetrol nu extrage petrol de pe teritoriul României, toată cantitatea necesară de ţiţei fiind asigurată de pe pieţele externe de profil, Rompetrol Downstream - divizia de retail a grupului - a continuat şi în primul trimestru al anului 2010 alinierea preţurilor combustibililor comercializaţi la evoluţia externă. În acest sens, compania a majorat de la începutul anului cu 4,95% preţul benzinei Efix şi cu 4,67% - cel al motorinei Efix Diesel. Mai mult, printre factorii de care trebuie să ţinem cont atunci când calculăm preţul final al motorinei şi benzinei se numără şi o serie de indicatori variabili, de la costurile materiilor prime necesare, până la cele de distribuţie. La acestea se adaugă şi taxele stabilite de Guvernul României“, susţin reprezentanţii Rompetrol. Aceştia mai spun că în preţul final au contat şi cursul leu-euro-dolar, dar şi costurile materiilor prime (petrolul Brent sau Ural), cât şi ale produselor finite (benzine, motorine).
Patronatele protestează

Vicepreşedintele Consiliului Naţional al Întreprinderilor Private Mici şi Mijlocii din România (CNIPMMR), Valentin Cristea, crede că scumpirea carburanţilor va declanşa scumpiri în lanţ ale celorlalte produse.„Nu este o regulă ca pe criză preţurile să scadă. Pot să şi crească. Uitaţi-vă la greci, unde preţurile la cazare au crescut. Creşterea preţului carburanţilor va determina scumpiri şi la alte produse“, spune Cristea. Pe de altă parte, Asociaţia Oamenilor de Afaceri din România (AOAR) îşi exprimă dezacordul faţă de scumpirea carburanţilor. „Preţul petrolului, eterna justificare a companiilor petroliere, inclusiv a celei care extrage petrol din România la preţul fixat de 20 dolari/baril, a rămas stabil în ultimele 12 luni, în jurul valorii de 78-80 dolari/baril“, susţine AOAR, într-un comunicat de presă. În acest sens, AOAR cere examinarea preţului combustibililor pe piaţa locală şi internaţională şi consideră că într-o perioadă economică dificilă nu se justifică obţinerea de porfituri doar prin măriri de preţuri, ca urmare a unei poziţii dominante. „Cerem guvernului să examineze procedura privind impozitarea suplimentară - taxa «Robin Hood» ce trebuie aplicată în cazul obţinerii de profituri justificate de companiile energetice prin simpla creştere a preţurilor“, se precizează în comunicat. Click NEWS

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu