Oare ştim cu certitudine pe mâinile cui ne lăsăm copiii, la
şcoală? Este o întrebare absolut pertinentă dacă luăm în calcul zecile
de sesizări care ajung anual fie la conducerea Ministerului Educaţiei,
fie a Inspectoratului Şcolar Judeţean (ISJ) Dolj, a reprezentanţilor
unităţilor de învăţământ din judeţ sau la presă. Sunt cazuri în care
sesizările nu au nici o legătură cu învăţământul, vizează probleme
personale sau de altă natură. Neoficial, părerea tuturor este că mulţi
dintre dascăli ar avea nevoie de o evaluare psihologică mai atentă, care
nu trebuie să fie o simplă formalitate ce este cerută anual la dosar…
Oamenii preferă însă să tacă, iar elevii ajung astfel să aibă în faţă
dascăli cu grave probleme emoţionale.
Petre Milcu, directorul Şcolii Gimnaziale Almăj |
În Gazeta de Sud, aţi avut şansa să citiţi foarte multe articole
realizate în urma reclamaţiilor primite atât de la profesori de la şcoli
din Craiova, cât şi de la unităţi şcolare din judeţ. Cele mai multe
reclamaţii au vizat posturile scoase la concursul de titularizare,
încadrările, abuzurile unor manageri de şcoli sau ale unor dascăli, au
scos la iveală multe nereguli ce aveau loc în şcoli. Au fost însă și
cazuri de reclamaţii care nu au nici o legătură cu învăţământul. În urmă
cu aproape trei ani, de exemplu, o sesizare trimisă de un profesor
suplinitor ministrului educaţiei a rămas în memoria multor inspectori
din cadrul ISJ Dolj. Inspectorii povestesc că profesoara a reclamat că
i-ar fi fost furată identitatea, că inspectorul general adjunct din acea
vreme se folosea practic de imaginea ei, că era o reîncarnare a
propriului ei corp. A susținut apoi că o celebră lucrare de specialitate
a unui autor străin era, de fapt, un plagiat după o lucrare realizată
de ea. Potrivit reprezentanţilor ISJ, problema s-a rezolvat de la sine,
având în vedere că respectiva profesoară a fost doar pentru o scurtă
perioadă în faţa elevilor, ca suplinitor...
Sunt însă şi situaţii care au
afectat implicit elevii, fapte extrem de grave care au avut loc în
unităţile de învăţământ doljene. „În 2012, un profesor de la o şcoală
din judeţ a fost acuzat că a lovit un elev. S-a făcut o comisie pentru
cercetare disciplinară, care a decis să îi încheie contractul de muncă.
Persoana respectivă a mers în instanţă, considerându-se nedreptăţită, şi
a câştigat. S-a întors astfel la catedră. În 2008, ştiu că a avut loc
un alt eveniment extrem de grav la Liceul CFR, când un profesor a tras
un foc de armă. S-a declanşat o anchetă, moment în care respectivul
cadru didactic a intrat în concediu medical. Apoi a venit vacanţa de
vară, iar cercetarea disciplinară nu a mai avut loc. Începând cu noul an
şcolar, mai precis de la 1 septembrie, profesorul s-a transferat într-o
altă unitate şcolară. A fost judecat, condamnat cu suspendare, dar nu
au fost date nici un fel de interdicţii şi, astfel, a rămas în
continuare în învăţământ“, a precizat Georgică Bercea Florea, inspector
şcolar general la ISJ Dolj.
Profesorii pot fi sancţionaţi doar de Consiliul de Administraţie al şcolii
Potrivit reprezentanţilor ISJ Dolj, în fiecare an, unităţile de
învăţământ au obligaţia să efectueze evaluarea psihologică a tuturor
angajaţilor. Managerii şcolilor caută clinici acreditate să realizeze
astfel de evaluări și care trimit specialişti la unităţile şcolare ce
evaluează dascălii. „Aceste evaluări se fac, de regulă, la sediul
instituţiilor de învăţământ în care profesorii predau. Analizele şi
evaluarea sunt însă confidenţiale. În plus, dacă un profesor are un
anumit comportament, doar Consiliul de Administraţie al școlii este cel
care îl poate sancţiona“, a adăugat Bercea. În conformitate cu art. 280
din Legea 1 a educației: „Personalul didactic, personalul didactic
auxiliar, precum şi cel de conducere, de îndrumare şi de control din
învăţământul preuniversitar răspund disciplinar pentru încălcarea cu
vinovăţie a îndatoririlor ce le revin potrivit contractului individual
de muncă, precum şi pentru încălcarea normelor de comportare care
dăunează interesului învăţământului şi prestigiului
unităţii/instituţiei, conform legii. În cazul în care cel cercetat este
director al unei unităţi şcolare, din comisie poate face parte şi un
inspector şcolar. „În urmă cu aproape trei ani, la Liceului «Henri
Coandă» din Craiova ştiu că directorul unităţii şcolare nu a dorit să ia
în considerare evaluarea psihologică a unui dascăl, pe motiv că această
evaluare nu fusese efectuată în incinta şcolii, profesoara obţinându-şi
avizul la o clinică privată. Această situaţie a fost pusă în discuţie
de consiliul de administraţie al şcolii, directorul şi-a asumat întreaga
situaţie şi a decis împreună cu membrii consiliului şcolii desfacerea
contractului de muncă. Doamna profesoară a mers în instanţă. A câştigat
procesul şi s-a întors la catedră“, a precizat Bercea.
Speţele reclamaţiilor sunt diverse
În cadrul ISJ Dolj, există un responsabil cu tot ce înseamnă
petiţiile. După ce toate sesizările sunt citite, ele sunt repartizate
atât departamentului juridic, cât şi celorlalte departamente de
specialitate din cadrul instituţiei. Multe dintre reclamaţii rămân însă
la nivelul şcolilor, având în vedere că numărul celor ajunse la ISJ Dolj
nu depăşeşte câteva zeci. „În perioada 1 ianuarie 2013 – 31 decembrie
2014, la sediul ISJ Dolj au ajuns 44 de sesizări la adresa cadrelor
didactice. O parte din reclamaţii sunt aduse de părinţi, altele sunt
reclamaţii ale profesorilor, iar o altă parte sunt ale elevilor la
adresa cadrelor didactice. Speţele reclamaţiilor sunt diverse. De cele
mai multe ori, profesorii reclamă atribuirea orelor de dirigenţie, alţii
neacordarea unor comisii metodice. Sunt însă şi cazuri când reclamă
faptul că alţi colegi de catedră nu-şi fac treaba. Nu de puţine ori
primim şi reclamaţii cu caracter personal. Multe din reclamaţiile
primite sunt trimise direct la departamentul juridic al inspectoratului,
altele însă ajung la directorii unităţilor şcolare sau la alte
departamente de specialitate. Sunt dascăli care trimit sesizări direct
la Ministerul Educaţiei, care apoi sunt direcţionate către ISJ Dolj spre
soluţionare“, a precizat Alexandru Dragnea, inspector management,
responsabil cu petiţii la ISJ Dolj.
„A chemat poliţia pe motiv că i-au fost făcute farmece“
Sesizări sunt trimise din foarte multe unităţi de învăţământ atât din
Craiova, cât şi din judeţ, de la şcoli din Băileşti, Calafat, Almăj,
iar lista poate continua.
Am încercat să aflăm şi părerea a doi manageri ai unor unităţi de învăţământ doljene care au fost subiectul numeroaselor reclamaţii din ultimii ani. Am dorit astfel să aflăm care sunt motivele pentru care dascălii ajung să se reclame, dar şi felul în care se realizează evaluarea psihologică. De la reprezentanţii Şcolii Gimnazială Moţăţei am aflat, de exemplu, că au încheiat, în ultimii ani, un contract cu un cabinet acreditat în evaluarea profesorilor. O dată pe an se face această evaluare. Potrivit directorului şcolii, cadrele didactice care nu pot să ajungă în ziua respectivă la evaluare pentru că sunt navetiste sau au alte probleme pot să aducă adeverinţă care să ateste că au efectuat controlul periodic. „Ca în fiecare şcoală, şi la noi există profesori care reclamă. Indiferent cine a fost sau este director, ele au nemulţumiri. În ceea ce priveşte evaluarea psihologică, în urmă cu mulţi ani, când eram dascăl, îmi amintesc că au existat situaţii când o parte din colegii mei au primit recomandări să meargă la un consult de specialitate, la psihiatrie sau la psiholog. Nu se rezolva mare lucru. Nu mergeau la specialist, apelau la o altă clinică pentru evaluare, aduceau dosarul parafat care conţinea toate adeverinţele cum că ar fi apţi de muncă şi aşa se încheia totul. În prezent, avem un cadru didactic care de trei ani refuză să vină la evaluarea ce se efectuează în incinta unităţii şcolare şi aduce hârtia ştampilată de la o clinică acreditată. Este dreptul dumnealui să ia această decizie. Un lucru este însă cert: în viaţa fiecărui profesor pot apărea la un moment dat evenimente care să îl afecteze emoţional. Asta nu este o ruşine, sunt perioade peste care se poate trece cu ajutor de specialitate. Un deces în familie poate lăsa o traumă. Este mult mai grav să nu ceară sprijin pentru a-şi depăşi problema şi să vină la ore cu frustrările lui…“, a povestit Daniela Căprărin, director la Şcoala nr. 1 Moţăţei. Potrivit directorului unităţii de învăţământ, nu există o singură speţă a reclamaţiilor: „Se reclamă absolut orice. Avem, de exemplu, un cadru didactic care a chemat poliţia pe motiv că i-ar fi fost făcute farmece să nu se căsătorească, apoi ne-a dat în judecată motivând că suntem vinovaţi că este şomeră cumnata. Luăm decizii de cele mai multe ori în comisia de disciplină a şcolii, le dăm sancţiuni, observaţii scrise, să-şi evalueze comportamentul. Dar, mai mult de atât ce putem face? Este păcat ca problemele personale ale unui profesor să se răsfrângă asupra elevilor şi, implicit, asupra şcolii“, a povestit Daniela Căprărin.
Am încercat să aflăm şi părerea a doi manageri ai unor unităţi de învăţământ doljene care au fost subiectul numeroaselor reclamaţii din ultimii ani. Am dorit astfel să aflăm care sunt motivele pentru care dascălii ajung să se reclame, dar şi felul în care se realizează evaluarea psihologică. De la reprezentanţii Şcolii Gimnazială Moţăţei am aflat, de exemplu, că au încheiat, în ultimii ani, un contract cu un cabinet acreditat în evaluarea profesorilor. O dată pe an se face această evaluare. Potrivit directorului şcolii, cadrele didactice care nu pot să ajungă în ziua respectivă la evaluare pentru că sunt navetiste sau au alte probleme pot să aducă adeverinţă care să ateste că au efectuat controlul periodic. „Ca în fiecare şcoală, şi la noi există profesori care reclamă. Indiferent cine a fost sau este director, ele au nemulţumiri. În ceea ce priveşte evaluarea psihologică, în urmă cu mulţi ani, când eram dascăl, îmi amintesc că au existat situaţii când o parte din colegii mei au primit recomandări să meargă la un consult de specialitate, la psihiatrie sau la psiholog. Nu se rezolva mare lucru. Nu mergeau la specialist, apelau la o altă clinică pentru evaluare, aduceau dosarul parafat care conţinea toate adeverinţele cum că ar fi apţi de muncă şi aşa se încheia totul. În prezent, avem un cadru didactic care de trei ani refuză să vină la evaluarea ce se efectuează în incinta unităţii şcolare şi aduce hârtia ştampilată de la o clinică acreditată. Este dreptul dumnealui să ia această decizie. Un lucru este însă cert: în viaţa fiecărui profesor pot apărea la un moment dat evenimente care să îl afecteze emoţional. Asta nu este o ruşine, sunt perioade peste care se poate trece cu ajutor de specialitate. Un deces în familie poate lăsa o traumă. Este mult mai grav să nu ceară sprijin pentru a-şi depăşi problema şi să vină la ore cu frustrările lui…“, a povestit Daniela Căprărin, director la Şcoala nr. 1 Moţăţei. Potrivit directorului unităţii de învăţământ, nu există o singură speţă a reclamaţiilor: „Se reclamă absolut orice. Avem, de exemplu, un cadru didactic care a chemat poliţia pe motiv că i-ar fi fost făcute farmece să nu se căsătorească, apoi ne-a dat în judecată motivând că suntem vinovaţi că este şomeră cumnata. Luăm decizii de cele mai multe ori în comisia de disciplină a şcolii, le dăm sancţiuni, observaţii scrise, să-şi evalueze comportamentul. Dar, mai mult de atât ce putem face? Este păcat ca problemele personale ale unui profesor să se răsfrângă asupra elevilor şi, implicit, asupra şcolii“, a povestit Daniela Căprărin.
Au venit şi de la poliţie, însă situaţia a rămas aceeaşi
La Şcoala Gimnazială din Almăj, conflictele dintre profesori sunt
deja cunoscute atât la nivelul Ministerului Educaţiei, cât şi al
autorităţilor locale, la Poliţie, la Tribunal, Judecătorie, Parchet. În
şapte cazuri, dreptatea a fost căutată în justiţie, dascălii lăsând pe
plan secund activitatea pentru care sunt plătiţi, fiind mai preocupaţi
să strângă probe prin care să incrimineze un coleg, un subaltern sau un
director. „Sunt multe sesizări din unitatea noastră şcolară. În ultimii
trei ani, parcă au luat amploare. Nu găsesc o rezolvare pentru stoparea
acestor discuţii. Au venit atât de la poliţie, cât şi controale de la
ISJ Dolj, însă situaţia a rămas aceeaşi. În ceea ce priveşte evaluarea
psihologică a profesorilor, am încheiat contracte în ultimii ani cu
clinici din Craiova pentru ca dascălii să fie verificaţi în incinta
şcolii. Atâta timp cât dascălii primesc avizul că sunt apţi de muncă, nu
am ce să contest. Le-am precizat însă tuturor că nu accept să nu fie
prezenţi la şcoală în ziua evaluării, nu accept un certificat obţinut
din altă parte. Ministerul Educaţiei și Ministerul Sănătăţii au
reglementat printr-un ordin comun modalitatea efectuării controlului
medical anual pentru personalul din învăţământul preuniversitar. Au
precizat lista incompatibilităţilor de ordin medical cu profesia
didactică“, a precizat Petre Milcu, directorul Școlii Gimnaziale Almăj.
Şcoala este obligată să contracteze serviciile psihologice de examinare periodică a profesorilor
Despre toate aceste probleme am solicitat un punct de vedere şi
reprezentanţilor Ministerului Educaţiei. Potrivit Biroului de Presă din
cadrul acestei instituţii, responsabilitatea pentru modul de realizare a
examenului psihologic aparţine conducerii unităţii de învăţământ, în
speţă directorului în calitate de angajator, conform prevederilor art.
90. Angajatorul are competenţa de a contracta serviciile psihologice de
examinare periodică a cadrelor didactice. „La nivelul Ministerului
Educaţiei s-au înregistrat sesizări cu privire la comportamentul
inadecvat al unor cadre didactice. Direcţia Generală Management şi Reţea
Şcolară, neavând atribuţii de control în teritoriu, a formulat răspuns
la aceste sesizări pe baza punctelor de vedere transmise de
inspectoratele şcolare sau a redirecţionat aceste sesizări către
inspectoratele şcolare cu solicitarea de a răspunde sesizărilor după
analizarea, verificarea şi soluţionarea acestora, în conformitate cu
legislaţia în vigoare. În ceea ce priveşte deciziile instanţelor,
Ministerul Educaţiei, inspectoratele şcolare şi unităţile de învăţământ
au obligaţia de a pune în executare hotărârile judecătoreşti
definitive“.
Evaluare de patru ori pe an
Reprezentanţii Inspectoratului Şcolar Judeţean Constanţa au
propus anul trecut ca testarea psihologică a cadrelor didactice să fie
efectuată de patru ori pe an. Decizia a venit în urma plângerilor depuse
doar într-un singur an de 85 de persoane care au reclamat atitudinea
profesorilor.
sursa: Gazeta de Sud
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu