14 mai, 2015

Ciudăţeniile profesorilor olteni : Inspectorul reîncarnat şi profesorul convins că are farmece

Oare ştim cu certitudine pe mâinile cui ne lăsăm copiii, la şcoală? Este o întrebare absolut pertinentă dacă luăm în calcul zecile de sesizări care ajung anual fie la conducerea Ministerului Educaţiei, fie a Inspectoratului Şcolar Judeţean (ISJ) Dolj, a reprezentanţilor unităţilor de învăţământ din judeţ sau la presă. Sunt cazuri în care sesizările nu au nici o legătură cu învăţământul, vizează probleme personale sau de altă natură. Neoficial, părerea tuturor este că mulţi dintre dascăli ar avea nevoie de o evaluare psihologică mai atentă, care nu trebuie să fie o simplă formalitate ce este cerută anual la dosar… Oamenii preferă însă să tacă, iar elevii ajung astfel să aibă în faţă dascăli cu grave probleme emoţionale. 

Petre Milcu, directorul Şcolii Gimnaziale Almăj

În Gazeta de Sud, aţi avut şansa să citiţi foarte multe articole realizate în urma reclamaţiilor primite atât de la profesori de la şcoli din Craiova, cât şi de la unităţi şcolare din judeţ. Cele mai multe reclamaţii au vizat posturile scoase la concursul de titularizare, încadrările, abuzurile unor manageri de şcoli sau ale unor dascăli, au scos la iveală multe nereguli ce aveau loc în şcoli. Au fost însă și cazuri de reclamaţii care nu au nici o legătură cu învăţământul. În urmă cu aproape trei ani, de exemplu, o sesizare trimisă de un profesor suplinitor ministrului educaţiei a rămas în memoria multor inspectori din cadrul ISJ Dolj. Inspectorii povestesc că profesoara a reclamat că i-ar fi fost furată identitatea, că inspectorul general adjunct din acea vreme se folosea practic de imaginea ei, că era o reîncarnare a propriului ei corp. A susținut apoi că o celebră lucrare de specialitate a unui autor străin era, de fapt, un plagiat după o lucrare realizată de ea. Potrivit reprezentanţilor ISJ, problema s-a rezolvat de la sine, având în vedere că respectiva profesoară a fost doar pentru o scurtă perioadă în faţa elevilor, ca suplinitor...


 Sunt însă şi situaţii care au afectat implicit elevii, fapte extrem de grave care au avut loc în unităţile de învăţământ doljene. „În 2012, un profesor de la o şcoală din judeţ a fost acuzat că a lovit un elev. S-a făcut o comisie pentru cercetare disciplinară, care a decis să îi încheie contractul de muncă. Persoana respectivă a mers în instanţă, considerându-se nedreptăţită, şi a câştigat. S-a întors astfel la catedră. În 2008, ştiu că a avut loc un alt eveniment extrem de grav la Liceul CFR, când un profesor a tras un foc de armă. S-a declanşat o anchetă, moment în care respectivul cadru didactic a intrat în concediu medical. Apoi a venit vacanţa de vară, iar cercetarea disciplinară nu a mai avut loc. Începând cu noul an şcolar, mai precis de la 1 septembrie, profesorul s-a transferat într-o altă unitate şcolară. A fost judecat, condamnat cu suspendare, dar nu au fost date nici un fel de interdicţii şi, astfel, a rămas în continuare în învăţământ“, a precizat Georgică Bercea Florea, inspector şcolar general la ISJ Dolj.

Profesorii pot fi sancţionaţi doar de Consiliul de Administraţie al şcolii

Potrivit reprezentanţilor ISJ Dolj, în fiecare an, unităţile de învăţământ au obligaţia să efectueze evaluarea psihologică a tuturor angajaţilor. Managerii şcolilor caută clinici acreditate să realizeze astfel de evaluări și care trimit specialişti la unităţile şcolare ce evaluează dascălii. „Aceste evaluări se fac, de regulă, la sediul instituţiilor de învăţământ în care profesorii predau. Analizele şi evaluarea sunt însă confidenţiale. În plus, dacă un profesor are un anumit comportament, doar Consiliul de Administraţie al școlii este cel care îl poate sancţiona“, a adăugat Bercea. În conformitate cu art. 280 din Legea 1 a educației: „Personalul didactic, personalul didactic auxiliar, precum şi cel de conducere, de îndrumare şi de control din învăţământul preuniversitar răspund disciplinar pentru încălcarea cu vinovăţie a îndatoririlor ce le revin potrivit contractului individual de muncă, precum şi pentru încălcarea normelor de comportare care dăunează interesului învăţământului şi prestigiului unităţii/instituţiei, conform legii. În cazul în care cel cercetat este director al unei unităţi şcolare, din comisie poate face parte şi un inspector şcolar. „În urmă cu aproape trei ani, la Liceului «Henri Coandă» din Craiova ştiu că directorul unităţii şcolare nu a dorit să ia în considerare evaluarea psihologică a unui dascăl, pe motiv că această evaluare nu fusese efectuată în incinta şcolii, profesoara obţinându-şi avizul la o clinică privată. Această situaţie a fost pusă în discuţie de consiliul de administraţie al şcolii, directorul şi-a asumat întreaga situaţie şi a decis împreună cu membrii consiliului şcolii desfacerea contractului de muncă. Doamna profesoară a mers în instanţă. A câştigat procesul şi s-a întors la catedră“, a precizat Bercea.

Speţele reclamaţiilor sunt diverse

În cadrul ISJ Dolj, există un responsabil cu tot ce înseamnă petiţiile. După ce toate sesizările sunt citite, ele sunt repartizate atât departamentului juridic, cât şi celorlalte departamente de specialitate din cadrul instituţiei. Multe dintre reclamaţii rămân însă la nivelul şcolilor, având în vedere că numărul celor ajunse la ISJ Dolj nu depăşeşte câteva zeci. „În perioada 1 ianuarie 2013 – 31 decembrie 2014, la sediul ISJ Dolj au ajuns 44 de sesizări la adresa cadrelor didactice. O parte din reclamaţii sunt aduse de părinţi, altele sunt reclamaţii ale profesorilor, iar o altă parte sunt ale elevilor la adresa cadrelor didactice. Speţele reclamaţiilor sunt diverse. De cele mai multe ori, profesorii reclamă atribuirea orelor de dirigenţie, alţii neacordarea unor comisii metodice. Sunt însă şi cazuri când reclamă faptul că alţi colegi de catedră nu-şi fac treaba. Nu de puţine ori primim şi reclamaţii cu caracter personal. Multe din reclamaţiile primite sunt trimise direct la departamentul juridic al inspectoratului, altele însă ajung la directorii unităţilor şcolare sau la alte departamente de specialitate. Sunt dascăli care trimit sesizări direct la Ministerul Educaţiei, care apoi sunt direcţionate către ISJ Dolj spre soluţionare“, a precizat Alexandru Dragnea, inspector management, responsabil cu petiţii la ISJ Dolj.

„A chemat poliţia pe motiv că i-au fost făcute farmece“

Sesizări sunt trimise din foarte multe unităţi de învăţământ atât din Craiova, cât şi din judeţ, de la şcoli din Băileşti, Calafat, Almăj, iar lista poate continua.
Am încercat să aflăm şi părerea a doi manageri ai unor unităţi de învăţământ doljene care au fost subiectul numeroaselor reclamaţii din ultimii ani. Am dorit astfel să aflăm care sunt motivele pentru care dascălii ajung să se reclame, dar şi felul în care se realizează evaluarea psihologică. De la reprezentanţii Şcolii Gimnazială Moţăţei am aflat, de exemplu, că au încheiat, în ultimii ani, un contract cu un cabinet acreditat în evaluarea profesorilor. O dată pe an se face această evaluare. Potrivit directorului şcolii, cadrele didactice care nu pot să ajungă în ziua respectivă la evaluare pentru că sunt navetiste sau au alte probleme pot să aducă adeverinţă care să ateste că au efectuat controlul periodic. „Ca în fiecare şcoală, şi la noi există profesori care reclamă. Indiferent cine a fost sau este director, ele au nemulţumiri. În ceea ce priveşte evaluarea psihologică, în urmă cu mulţi ani, când eram dascăl, îmi amintesc că au existat situaţii când o parte din colegii mei au primit recomandări să meargă la un consult de specialitate, la psihiatrie sau la psiholog. Nu se rezolva mare lucru. Nu mergeau la specialist, apelau la o altă clinică pentru evaluare, aduceau dosarul parafat care conţinea toate adeverinţele cum că ar fi apţi de muncă şi aşa se încheia totul. În prezent, avem un cadru didactic care de trei ani refuză să vină la evaluarea ce se efectuează în incinta unităţii şcolare şi aduce hârtia ştampilată de la o clinică acreditată. Este dreptul dumnealui să ia această decizie. Un lucru este însă cert: în viaţa fiecărui profesor pot apărea la un moment dat evenimente care să îl afecteze emoţional. Asta nu este o ruşine, sunt perioade peste care se poate trece cu ajutor de specialitate. Un deces în familie poate lăsa o traumă. Este mult mai grav să nu ceară sprijin pentru a-şi depăşi problema şi să vină la ore cu frustrările lui…“, a povestit Daniela Căprărin, director la Şcoala nr. 1 Moţăţei. Potrivit directorului unităţii de învăţământ, nu există o singură speţă a reclamaţiilor: „Se reclamă absolut orice. Avem, de exemplu, un cadru didactic care a chemat poliţia pe motiv că i-ar fi fost făcute farmece să nu se căsătorească, apoi ne-a dat în judecată motivând că suntem vinovaţi că este şomeră cumnata. Luăm decizii de cele mai multe ori în comisia de disciplină a şcolii, le dăm sancţiuni, observaţii scrise, să-şi evalueze comportamentul. Dar, mai mult de atât ce putem face? Este păcat ca problemele personale ale unui profesor să se răsfrângă asupra elevilor şi, implicit, asupra şcolii“, a povestit Daniela Căprărin.

Au venit şi de la poliţie, însă situaţia a rămas aceeaşi

La Şcoala Gimnazială din Almăj, conflictele dintre profesori sunt deja cunoscute atât la nivelul Ministerului Educaţiei, cât şi al autorităţilor locale, la Poliţie, la Tribunal, Judecătorie, Parchet. În şapte cazuri, dreptatea a fost căutată în justiţie, dascălii lăsând pe plan secund activitatea pentru care sunt plătiţi, fiind mai preocupaţi să strângă probe prin care să incrimineze un coleg, un subaltern sau un director. „Sunt multe sesizări din unitatea noastră şcolară. În ultimii trei ani, parcă au luat amploare. Nu găsesc o rezolvare pentru stoparea acestor discuţii. Au venit atât de la poliţie, cât şi controale de la ISJ Dolj, însă situaţia a rămas aceeaşi. În ceea ce priveşte evaluarea psihologică a profesorilor, am încheiat contracte în ultimii ani cu clinici din Craiova pentru ca dascălii să fie verificaţi în incinta şcolii. Atâta timp cât dascălii primesc avizul că sunt apţi de muncă, nu am ce să contest. Le-am precizat însă tuturor că nu accept să nu fie prezenţi la şcoală în ziua evaluării, nu accept un certificat obţinut din altă parte. Ministerul Educaţiei și Ministerul Sănătăţii au reglementat printr-un ordin comun modalitatea efectuării controlului medical anual pentru personalul din învăţământul preuniversitar. Au precizat lista incompatibilităţilor de ordin medical cu profesia didactică“, a precizat Petre Milcu, directorul Școlii Gimnaziale Almăj.

Şcoala este obligată să contracteze serviciile psihologice de examinare periodică a profesorilor

Despre toate aceste probleme am solicitat un punct de vedere şi reprezentanţilor Ministerului Educaţiei. Potrivit Biroului de Presă din cadrul acestei instituţii, responsabilitatea pentru modul de realizare a examenului psihologic aparţine conducerii unităţii de învăţământ, în speţă directorului în calitate de angajator, conform prevederilor art. 90. Angajatorul are competenţa de a contracta serviciile psihologice de examinare periodică a cadrelor didactice. „La nivelul Ministerului Educaţiei s-au înregistrat sesizări cu privire la comportamentul inadecvat al unor cadre didactice. Direcţia Generală Management şi Reţea Şcolară, neavând atribuţii de control în teritoriu, a formulat răspuns la aceste sesizări pe baza punctelor de vedere transmise de inspectoratele şcolare sau a redirecţionat aceste sesizări către inspectoratele şcolare cu solicitarea de a răspunde sesizărilor după analizarea, verificarea şi soluţionarea acestora, în conformitate cu legislaţia în vigoare. În ceea ce priveşte deciziile instanţelor, Ministerul Educaţiei, inspectoratele şcolare şi unităţile de învăţământ au obligaţia de a pune în executare hotărârile judecătoreşti definitive“.

Evaluare de patru ori pe an

Reprezentanţii Inspectoratului Şcolar Judeţean Constanţa au propus anul trecut ca testarea psihologică a cadrelor didactice să fie efectuată de patru ori pe an. Decizia a venit în urma plângerilor depuse doar într-un singur an de 85 de persoane care au reclamat atitudinea profesorilor.

sursa: Gazeta de Sud

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu